پرورش جوجه های اردک

پرورش جوجه اردک

پرورش جوجه اردک و نگهداری از آن

پرورش جوجه اردک : تفاوت چندانی در پرورش جوجه اردک و جوجه مرغ وجود ندارد ، لیکن جوجه های اردک برای زمان نسبتاً کوتاه نیاز به حرارت مصنوعی دارند . فقط برای اولین هفته های زندگی یک منبع حرارتی ( مادر مصنوعی) پیشبینی می شود که حرارت آن بین ۳۰ تا ۳۲ درجه سانتیگراد می باشد . سپس درجه حرارت آنرا هر هفته باندازه ۴ درجه سانتیگراد کاهش می دهند . با این وصف ، اردک بعد از سومین هفته زندگی نیازی به منبع حرارتی اضافی ندارد یعنی یک دستگاه مادر مصنوعی به مساحت تقریبا ۲ مترمربع برای نگهداری ۶۰ جوجه اردک تا سن سه هفتگی کافی است .

ضمناً به عنوان بستر از مواد زیر میتوان استفاده نمود :

  1. پهن اسب به قطر ۲۰ سانتیمتر که روی آن یک لایه کاه خرد شده به قطر ۵ سانتیمتر پخش می شود .
  2. ماسه خشک به قطر ۲۰ سانتیمتر و روی ان یک لایه کاه خرد شده به قطر ۵ سانتیمتر .
  3. استفاده از خاک اره به عنوان زیرپاشی و غیره . خاک اره در روزهای اول زندگی برای جوجه اردکها موجب خطراتی می شود ، بنابراین در آغاز پرورش بایستی از مورد استفاده قرار دادن ان خودداری شود .

هوا مناسب

البته با پهن کردن گونی و یا پلاستیک در چند روز اول بر روی زیرپاش ( خاک اره ) می توان این خطر را برطرف کرد . چنانچه هوا مناسب باشد ، جوجه، اردکها می توانند بعد از اولین هفته از گردشگاه مجاور لانه استفاده کنند و حتی بزودی وارد آب شوند. جوجههای اردک ماده زیرپاش را در حین نوشیدن آب ، به اطراف و جوانب بستر میپاشند. بنابراین بایستی اقدامات لازم به منظور جلوگیری از خیس شدن بستر به عمل آید . بعد از سومین هفته ، جوجه اردکها را از لانه مخصوص پرورش به لانه مخصوص نگهداری اردکها انتقال میدهند . لانه های مخصوصی نگهداری از مصالح ساختمانی سبک و ارزان قیمت ساخته شده است.

پرورش جوجه های اردک

دستگاه جوجه کشی خانگی
دستگاه جوجه کشی 48 تایی

چنانکه در هر متر مربع آن بتوان ۵ اردک نگهداری کرد. اردک های گوشتی را در آشیانه های مخصوص پرورش میدهند . اردک های مادر را به روش طبیعی و با استفاده از مقداری غذای کم نگهداری میکنند والا اردک ها بیش از حد طبیعی چاق شده و در نتیجه بازدهی تخمگذاری کاهش مییابد

روش های پرورش جوجه اردک

پرورش اردک در آب : در این روش با استفاده از امکانات طبیعی دریاچه ها ، رودخانه ها و برکه ها می توان به پرورش اردک پرداخت . در خیلی از کشورهای جهان و همچنین در ایران ماهی و اردک را با هم پرورش می دهند که در این مورد پرورش ماهی به عنوان رشته اصلی تولید و پرورش اردک به عنوان رشته جنبی تلقی می شود . تراکم اردک در چنین اب بندیهایی بسته به جریان اب حداکثر ۳۰۰ قطعه در هکتار می باشد . در این روش به عنوان خوابگاه از کلبه های ساخته شده از جگن ، نی ، شاخه درختان ، کاهگل و غیره استفاده می شود . از نظر بهداشتی خشک بودن کف بستر کلبه حائز اهمیت بسیار است . نگهداری اردک بطور دائم در برکه و یا استخر صحیح نمی باشد . بنابراین سالانه دو دوره پرورش توصیه میشود.


21 دیدگاه برای “پرورش جوجه اردک”

  1. سلام. خسته نباشید. یه جوجه اردک دارم سه هفته اش هست. همش با ناخن زیر گلوش رو میخوارونه دیگه همه پرهاش ریخته و داره زخم میشه. لطفا راهنمایی کنید که چکارش کنم. 🙏🌷

  2. سلام ببخشید یه سوال داشتم شما می دونید جوجه اردک های سیاه که کوچیکن تا چند ماهگی رشد نمی کنند و کوچولو می مونند چون من جوجه اردک سیاه دارم دوماهشم هست بهش مولتی ویتامین اردک میدم با غذا غذا هم میخوره ولی هنوز کوچولو هست لطفا کمکم کنید

    • سلام، احتمالا یا بیماری داره یا اینکه کلا رشدش ضعیفه یا تغذیه خوبی نداشته. تو دو ماهگی جوجه حسابی باید رشد کرده باشه تو 6 الی 7 ماهگی هم که بالغ میشن.

  3. سلام من یه ماهه دوتا جوجه اردک دارم که یکیشون خیلی تنبله اردک ها نون و برنج خیلی دوست دارن ولی اردک من فقط گوجه و هندونه و سبزیجات کیخورن اونم نه هرچیزیو اشتهاشون خیلی کمه مریض نیستن مطمعنم میشه بگید چیکار کنم نون و برنج و غذاهای دیگه هم بخورن دانه پارس و استارتر هم نمیخورن اصلا هیچی دوس ندارن چیکار کنم؟؟؟ ☹️

    • سلام، صبح اول وقت غذای جدید بهشون بدهید. مولتی ویتامین هم برای باز شدن اشتهاشون خوبه و اگه کمبود داشته باشند جبران میشه مکمل مولتی ویتامین هم بهشون بدهید.

    • سلام، 28 روزه بیرون میان فقط نژاد مسکویی 35 روز طول میکشه. اگر تخم ها بیش از اندازه کوچک هستند ضریب تبدیل به جوجه کاهش پیدا میکند.

  4. من میخوام جوجه اردک پنج روزه بخرم

    میشه داخل کارتون در بالکن نگهداری شون کرد؟

    برای اردک های پنج روزه چه غذایی مناسب؟

    • سلام، جای جوجه اردک باید گرم باشه وگرنه سرما میخوره، بالکن اصلا جای خوبی برای نگهداری جوجه اردک 5 روزه نیست. غذا هم میتونید بهش پودر ذرت، پودر نان، تخم مرغ آب پز شده، هویچ رنده شده و … بدهید.

  5. باسلام.من یه جوجه اردک ازدست فروش واسه دختر۵ساله م گرفتم دو روزه که دخترم سرماخورده و تب و لرزدارد،امکان دارد دراثربرخورددست باجوجه اردک مریض شده باشد؟؟؟

    • با سلام، بیماری سرماخوردگی معمولا از طیور به انسان سرایت پیدا نمیکنه. شما برای باید حتما به دکتر مراجعه کنید.

      • سلام، کاربر عزیز در اینترنت سرچ کنید و بر اساس یکی از ایده ها برای اردکتون لونه درست کنید. به صورت تصویری و ویدویی بهتر متوجه خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!