جوجه کشی طبیعی اردک اهلی

جوجه کشی از اردک

جوجه کشی از اردک با کمک دستگاه جوجه کشی

اردک پرنده ای است تخمگذار و آب دوست است و هر جا که آب شیرین یا برکه ایی کوچک باشد ترجیح می دهند آنجا زندگی کنند. این پرندگان از دسته مرغابی سانان هستند ولی جثه کوچکتری نسبت به قو و غاز دارند. اردک پرنده‏ایست تخم‏گذار که بیشتر در آب زندگی می‌کند.

پرهای این پرندگان چرب است و هنگام شنا کردن آب به آنها نفوذ نمی کند و حتی پس از خروج از آب خیس نمی ماند. غذایی که اردک تغذیه می کند شامل هر چیزی از قبیل گیاهان و بذر گیاهان، انواع خزندگان کوچک مثل کرم ها، غلات ، انواع میوه و دانه هاست.اگر قصد پرورش این پرنده را دارید نگران تغذیه آن نباشید چرا که جزو پرندگان همه چیز خوار است ولی از دادن هسته میوه ها، داروهای تغذیه ایی و یا غذاهایی که چربی نسبتا زیادی دارند به اردک بپرهیزید.

دمای مناسب برای نگهداری از اردک

پوشش بدنی یک اردک جوان طوری است که حتی قادر است، در دماهای زیر صفر درجه هم به زندگی خود ادامه دهد ولی این دما مناسب جوجه های آنها نیست . حداقل ترین دمای مناسب برای جوجه اردک ها دمایی بین 20 تا 25 درجه است. در شرایط مناسب آب و هوایی آنها 15 الی 20 سال هم عمر می کنند.

شرایط لازم برای جوجه کشی از اردک

در سراسر دنیا گونه های زیادی از اردک ها وجود دارد و زمستان آغاز فصل جفت گیری اردک هاست . هر اردک بالغی جفت خود را برای یک سال انتخاب می کند و پرنده ماده در هر دوره از جفت گیری 5 عدد تخم می گذارد گرچه این رقم به شرطی بالا می رود که پرنده های مولد بیشتر از نور آفتاب انرژی بگیرد در این صورت می تواند تا 12 عدد و حتی 15 عدد هم در هر دوره تخمگذاری کند.

دستگاه جوجه کشی خانگی آرکام
دستگاه جوجه کشی آرکام 50 تایی

نژادهای اهلی اردک که در ایران پرورش می دهند

در ایران به چهار دسته تقسیم می شوند:

  1. نژادهای بومی شمال غرب کشور که بزرگتر از نژادهای دیگر است و گوشت مرغوب تری دارند
  2. نژادهای بومی نواحی غربی
  3. نژادهای بومی نواحی دریای خزر که با وجود جثه کوچکی که دارند گوشت شان مرغوب تر است.
  4. نژادهای بومی سایر مناطق در سراسر ایران از نظر علمی اسم خاصی ندارند و مردم منطقه آنها را بر اساس رنگ بال و پری که دارند نامگذاری کرده اند.
  • اردک های منطقه ایی: اردک سیاه ، سفید، ابلق ، گردویی که از بین اینها اردک گردویی بخاطر تخم گذاری زیاد جایگاه ویژ هایی در بین مردم منطقه دارد.
  • اردک های خارجی : مسکوئی، چینی، پکین، روئن و سایر اردک های خارجی که در نواحی مختلف ایران از آنها نگهداری می شود.

خصوصیات نژادهای خارجی اردک ها

نژاد روئن (ROUEN) : یک نژاد فرانسوی است که گوشت مرغوب تر و با کیفری نسبت به سایر نژادهای خارجی دارد و وزن آنها در پایان دوره پرورشی تا 3.5 کیلوگرم هم میرسد ولی تعداد تخم هایی که در طول سال می گذارد کمتر از 100 عدد است بین 50 تا 90 تخم.

نژاد پکین (peckin) : که یکی از نژادهای گوشتی است که در ایران به پرورش آن مشغول هستند. از خصوصیات این نژاد این است که در کمتر از دو ماه به وزن 2 تا 2.5 کیلوگرم می رسد و در طول سال 150 تا 200 عدد تخم می گذارد.

نژاد خاک کمپل (Khaki-Campell) : یک نژاد تخمگذار که در پایان سن چهار ماهگی بالغ می شود و تخم هایی که در طول سال می گذارد به 300 عدد هم می رسد و وزن تقریبی آن از 2.5 تا 300 گرم متغیر است.میانگین تلفات این نژاد نسبت به دیگر نژاد های خارجی کمتر از 8 درصد است.

روشهای جوجه کشی از اردک

به طور کلی به دو روش می توان از اردک جوجه کشی کرد.
تخم های نطفه دار را در یک بستر خشک و عاری از هر نوع آلودگی ، زیر اردک ماده و یا دایه های استیجاری از قبیل مرغ یا بوقلمون کرچ شده، بگذارید. در تمام مدت جوجه کشی (بسته به نژادهای متفاوتی که دارند فرق می کند) آب و غذای کافی در اختیار اردک ماده و دایه های کرچ شده بگذارید. از هر اردک و دایه استیجاری با توجه به جثه ایی که دارد می توان 10 تا 15 عدد تخم را جوجه گیری کرد.

تخم نطفه دار ارک

دومین روش استفاده از دستگاه های جوجه کشی اتوماتیک و تمام اتوماتیک است که روشی متداول برای جوجه کشی از اردک به تعداد بسیار بالاست منتها شرایط به خصوصی دارد که در پاراگراف بعدی مفصل به تمامی موارد اشاره خواهم کرد. اگر می خواهید از دستگاه های جوجه کشی نتایج مطلوبی برای به دست آوردن سود بیشتر باشید، تمامی این موارد را در نظر داشته باشید گرچه بیشتر شبیه فوت و فن کوزه گری است.

  1. تخم های جمع آوری شده باید در دمای مناسبی ذخیره شوند تا احتمال خرابی آنها به کمترین میزان خود برسد . سردخانه ها بهترین مکان برای نگهداری تخم های نطفه دار اردک است.
  2. ذخیره تخم ها در سردخانه با دمای 12الی15 درجه سانتی گراد.
  3. زمان نگهداری در سردخانه تا 3 روز و اگر بیشتر از این مدت باشد( حداقل یک هفته) سعی کنید حداقل روزی یکبار آنها را با احتیاط بچرخانید.
  4. اگر تخم های جمع آوری شده از مولدهای پکنی باشد زمان جوجه گیری از آنها 28 روز است و اگر از نژاد مسکویی باشد 33 تا 35 روز
  5. تخم های نطفه دار را در یک فضای روشن و با دقت مورد بررسی قرار دهید و از سالم بودن، تناسب اندازه آنها ( کوچک و بزرگ نبودن)، دو زرده نبودن،ترک نداشتن و شکل مناسب آنها ( بیضی و گرد نباشند) اطمینان حاصل کنید.
  6. قبل از انتقال به دستگاه آنها را در اتاق پیش گرم به مدت 24 ساعت نگه داری کنید تا دچار استرس گرمایی نشوند.
  7. فضای داخلی دستگاه و شانه ها ضد عفونی کنید.
  8. یک روز قبل از انتقال تخم های نطفه دار به داخل دستگاه آن را روشن کرده و از ست شدن تنظیمات دمایی و رطوبتی آن مطمئن باشید.
  9. اگر دستگاه جوجه کشی که در اختیار دارید تمام اتوماتیک است دمای آن را در 37.5 درجه سانتی گراد و رطوبت 55 درصدی تنظیم کنید و اگر دستی است با استفاده از یک دماسنج و رطوبت سنج از مطلوبیت دما و رطوبت اطمینان حاصل کنید. با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب شده به صورت دستی می توانید رطوبت مورد نیاز را به تخم های نطفه دار برسانید. گرچه بنده پیشنهاد می کنم برای بالا بردن راندمان جوجه گیری از تخم ها از یک دستگاه تمام اتوماتیک استفاده کنید تا با خیال راحت در انتظار نتیجه کار بمانید.
  10. حواستان به تهویه و اکسیژن رسانی برای رسیدن به اطراف دستگاه باشد در غیر این صورت تخم های نطفه دار قادر به دریافت اکسیژن نخواهند بود و دی اکسید کربن در اطراف تخم ها جمع می شود و از آنجایی که تهویه مطلوبی برای عبور مرور هوای تازه و خروج دی اکسید کربن نیست نطفه ها تلف خواهند شد.
  11. چرخش تخم های نطفه دار در طول شبانه روز حداقل باید 4 بار به صورت دستی باشد و اگر دستگاه جوجه کشی شما تمام اتوماتیک است در هر ساعت از شبانه روز عمل چرخش به صورت خودکار انجام می پذیرد.
  12. تخم ها را با احتیاط و به صورت افقی در شانه ها بچیند و در قسمت ستر دستگاه قرار دهید .
  13. در روز هفتم تخم های نطفه دار را از نظر میزان باروری کندلینگ کنید و تخم های بی نطفه را از دستگاه خارج کنید.
  14. در روز 12 ام یا 13ام تخم هایی که به هر دلیلی رشد جنین در آنها متوقف شده از دستگاه خارج کنید .
  15. بعد از انتقال تخم ها به محل هچر، دمای دستگاه را 0.5 درجه سانتی گراد کم کنید و میزان رطوبت را 80 درصد برسانید چون تخم ها به طور طبیعی 14 درصد وزنشان به خاطر دمای موجود در داخل دستگاه از دست می رود و آغاز فعالیت جنین برای بیرون آمدن از تخم شروع شده است وجود رطوبت زیاد باعث نرم شدن پوسته داخلی تخم می شود و جوجه به راحتی قادر به شکستن تخم خواهد شد. کیسه های هوایی بزرگتر شده و نوک جنین برای دریافت اکسیژن به سطح داخلی پوسته می رسد. تهویه و اکسیژن رسانی باید بیشتر باشد تا جنین دچار گرمازدگی و کمبود اکسیژن نشود در غیر این صورت زندگی اش در روزهای آخر به خطر می افتد و ممکن است قبل از به دنیا آمدن تلف شوند.
  16. در روزهای پایانی بازهم 0.1 درجه از میزان دما کاسته می شود ولی رطوبت را هم به 70 درصد برسانید چون ایام جوجه کشی رو به اتمام است و زمانی است که جوجه ها قرار است سر از تخم بیرون بیاورند.
  17. وقتی جوجه ها سر از تخم بیرون آوردند باید داخل دستگاه بمانند تا بالای 90 درصد کرک و پریشان خشک شود.

کرک و پری که بدن جوجه اردک ها را می پوشاند چربی دار است و حتی زمانی که جوجه ها بعد از تولد در آب شنا کنند آب به بدن آنها نفوذ پیدا نمی کند چرا که یک پوشش حرارتی و چرب تمام بدن آنها را احاطه کرده است.

پارامترهای لازم برای سالن نگهداری از جوجه اردک ها

» دمای سالن باید بین 28 تا 32 درجه سانتیگراد باشد.

اگر کف بستر ها سیمانی یا موزائیک آست آن را با خاک اره و پوشال بپوشانید چون سینه جوجه اردک ها به کف زمین نزدیک تر است و ممکن است دچار عفونت های روده ای شوند.پوشاندن کف بستر با پوشال های خشک برای گرم نگهداشتن محیط پرورشی کمک شایانی می کند.

وجود دریچه و فن های تهویه قوی در محیط سالن برای عبور و مرور هوای تازه چون تجمع بوی بد ناشی از فضولات آنها موجب ایجاد گازهای سمی در داخل سالن می شود. هر وقت بوی نامطبوعی از سالن های پرورشی استشمام کردید به فکر تعویض پوشالهای کف بستر و ضد عفونی سالن نگهداری باشید.

جوجه کشی از اردک

» به فکر تهیه دان مصرفی مخصوص جوجه اردک ها تا 20 روزگی باشید شاید ضایعات رستوران ها و سایر اقلام غذایی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد ولی مادامی که جوجه اردک ها از غذای مناسبی تغذیه نکنند ممکن است در همان روزهای اولیه شاهد تلفات بی شماری از آنها باشید.

ذرت ، سویا، پودر استخوان، گندم، صدف، سویا ،لیزین، سبوس، متیونین و مقداری نمک به صورت آسیاب و میکس شده یک غذای کامل برای تغذیه جوجه اردک هاست که در روزهای اول مخصوصا هفته اول در چهار وعده باید داده شود. اگر قادر به تهیه آنها به صورت آسیاب شده نیستید سعی در تهیه آن از فروشگاه های معتبر غذای پرندگان مثل پارس باشید.

بیماری شایع در بین اردک ها

جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک

بامبل فوت : یک نوع زخم عفونی است که در کف پای اردک ها ایجاد می شود و علت آن ناشی از تجمع باکتری هاست که از برخورد کف پای آنها با فضولات شان است و پای پرنده به خاطر وجود باکتری استافیلوکوکوس آبسه می کند و اگر درمان نشود موجب مرگشان می شود. برای جلوگیری از دچار شدن اردک ها به این بیماری سعی کنید کف بستر سالن های نگهداری را هر چند روز یکبار تمیز و ضدعفونی کنید.

اتیولوژی : یک بیماری جدید و هوازی است که بیشتر در جوجه اردک های 2 تا 8 هفته ایی دیده می شود و هیچ نشانه قابل رویتی ندارد و حتی ممکن است از طریق تخم هم به جوجه ها منتقل شود. در صورتی که جوجه اردک ها به آن دچار شوند مدفوع شان سبز رنگ می شود و سایر جوجه ها و حتی پرندگان دیگر می توانند به آن دچار شوند. سعی کنید محیط سالن های پرورشی را ضد عفونی کرده و اصول بهداشتی را رعایت کنید و حدالامکان از عوامل های استرس زا به جوجه ها جلوگیری کنید.

علائم بیماری اتیولوژی : مادامی که جوجه اردک زنده است ممکن است مدام سر خود را به داخل بدن خود فرو می برد یا زمانی که قصد کشتن دارد سرش در حال تکان خوردن است. ولی وقتی پرنده می میرد، کالبد شکافی که بر روی آنها انجام دادند، مشاهده کردند که ریه های جوجه ها پر از خون است و کبدشان متورم شده و تغییر رنگ داده است .

روش درمان : اسپری واکسن ضد این بیماری بر روی بدن جوجه اردک ها و یا اینکه واکسن دی هیدرواسترپتومایسین یا استرپتومایسین را به مقدار 83 میلی گرم به بدن جوجه اردک ها تزریق می کنند. یا اینکه از داروی دیگری بنام سولفادیمیدین را به مدت سه روز پشت سر هم به مقدار 30 الی 50 گرم در آب آشامیدنی نسبتا گرم جوجه اردک ها بریزید این ترکیب دارو با آب برای 100 جوجه مبتلا کفایت می کند.


جوجه کشی طبیعی اردک

نژاد مسکوئی

جوجه کشی طبیعی اردک اهلی : موطن اصلی این نژاد آمریکای جنوبی است . نژاد مسکوئی از نژادهای بزرگ و سنگین وزن جهان به شمار میآید . طول این پرنده بیش از ۷۵ سانتیمتر بالغ می شود . اردک مسکوئی پرنده ایست آرام و گامهای سنگینی دارد . وزن اردک نر بالغ بر ۶/۵ – ۴/۵ . و وزن ماده آن ۳/۲۰۰ – ۲/۷۲۰ کیلوگرم می شود . این اردک هر سال ۳-۲ بار کرج می شود و تقریبا ۳۵- ۲۵ جوجه اردک تولید می کند. حداقل وزن تخم این اردک ۷۰ گرم می شود . درصد نطفه دار بودن تخم این اردکها بالا میباشد.

جوجه کشی طبیعی

اردکهای نژاد اصلاح شده کمتر کرج می شوند و حس مادری در انها ضعیف است . البته به استثنای اردک مسکوئی که در طی یک سال ۲-۳ بار کرج می شود . اردک معمولا مدت ۲۸ – ۲۶ روز بر روی تخمها می خوابد ولی دوره جوجه کشی از نژاد مسکوئی مدت ۳۵-۳۲ روز به طول میانجامد . به عللی که گفته شد غالبا برای جوجهکشی به جای اردک ، از مرغ و یا بوقلمون استفاده می شود . در صورت استفاده از بوقلمون بایستی در هنگام درآمدن جوجه ها از تخم مراقبت بیشتری به عمل آید زیرا که در غیر این صورت بوقلمون تعدادی از جوجه ها را زیر پا می گذارند و تلف میکنند .

زیر مرغ ۱۲- ۱۰ و زیر بوقلمون ۲۴- ۲۰ تخم می گذارند . جوجه کشی مصنوعی: حتی الامکان سن تخم اردک برای جوجه کشی بهتر است که بین ۷-۶ روز باشد سن آن برای جوجه کشی مصنوعی نباید از ۱۰ روز تجاوز کند . تخم اردکهای کثیف و الوده به فضولات بایستی در اب زلال با احتیاط کامل شسته شود .

جوجه کشی طبیعی اردک

چون اردکها برای کرج شدن و خوابیدن روی تخم ها آمادگی چندانی ندارند بهتر است یک ماشین جوجه کشی تهیه شود. ماشین های جوجه کشی مشهور به ۵۸۸ امتحان خوبی در این زمینه داده اند. این ماشین ها ظرفیت ۵۸۸ تخم مرغ را دارند. به سبب اینکه اغلب ماشین های جوجه کشی مخصوصی تخم مرغ ساخته شده اند، بنابراین بهتر است که ظرفیت آن با کمتر از ظرفیت معمول منظور گردد . یعنی چنانچه مثلا ظرفیت یک ماشین جوجه کشی برابر با ۵۸۸ تخم مرغ باشد در صورت استفاده از آن برای تخم اردک ظرفیت آن برابر با ۴۹۰ تخم اردک است .

درجه حرارت ماشین جوجه کشی

درجه حرارت لازم در یک دوره جوجه کشی بین ۳۸ و ۳۹ درجه سانتیگراد می باشد ، میزان درجه حرارت ، در هفته های مختلف، متفاوت است : ( در هفته اول ۳۸ ، هفته دوم ۳۸/۳۵ و هفته سو هم ۳۸/۵ و در هفته چهارم ۳۹ درجه سانتیگراد ) . رطوبت نسبی ماشین جوجه کشی : رطوبت نسبی ماشین جوجه کشی بایستی در ۲۴ روز اول ، ۸۰ درصد و در چند روز آخر ۸۵ درصد باشد . از دهمین روز جوجه کشی به بعد بایستی برای مرطوب کردن سطح تخم اردکها مقداری آب گرم بر روی آنها پاشیده شود .

چرخاندن تخم های ارد کت : تخم های اردک باید تا بیست و چهارمین روز جوجه کشی روزانه ۴ بار چرخانده شود . روزهای آخر جوجه کشی احتیاجی به چرخاندن پرورش جوجه های اردک : تفاوت چندانی در پرورش جوجه اردک و جوجه مرغ وجود ندارد ، لیکن جوجه های اردک برای زمان نسبتاً کوتاه نیاز به حرارت مصنوعی دارند .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناسان فروش کارخانه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!